Pozitív élettani hatások, összetevők

Mire jó a szója?

A szója iránti érdeklődés akkor nőtt a legmagasabbra, amikor kiderült, hogy fogyasztása csökkenti a mell- és petefészekrák, az infarktus, az agyvérzés, és a csontritkulás előfordulási esélyét (Európában, valamint az Egyesült Államokban ezek közül több is vezető halálozási ok). A szója növényi hormonokban gazdag; a nők lelkére-testére gyakorolt hatását ma már számtalan orvosi kutatás is bizonyítja. A bab jótékony és egészségvédő hatása fitoösztrogén-tartalmának köszönhető. Ez egy természetes növényi vegyület, ami hasonlóan hat, mint az ösztrogén nemi hormon. Aktivitása is jóval gyengébb, ám (ellentétben a mesterséges hormonkészítményekkel) fogyasztása nem eredményez durva beavatkozást szervezetünk működésébe. Sőt, fokozza a védekezőképességünket, és ezzel is segít megelőzni számos súlyos betegséget. A vérerek rugalmasabbak lesznek tőle, ezért még az érelmeszesedésre is jó. Menopauza idején azért javasolják, mert hormonális hatása enyhíti a kellemetlen tüneteket. A szója tehát esetenként még akár mesterséges hormonkezelések helyett is alkalmazható.

Hatóanyagai

Nem csupán a növényi hormonok teszik a szójababot rendkívül egészségessé. Íme, néhány példa legfontosabb összetevőinek kedvező hatásra:

Vitaminok:

A folsav jót tesz az ereknek. A B-vitamin az idegrendszerre fejt ki pozitív hatást, és segít feloldani a stresszhelyzeteket. Az E-vitamin pedig megelőzi az idő előtti öregedést.

Fehérje:

A szója 45 százalék fehérjét tartalmaz, ami nagyon fontos az izomzat számára. Erős izmokra nemcsak az egyenes tartás miatt van szükségünk, hanem a gerincoszlop megvédése és a hát tehermentesítése céljából is. Ne feledd: a szója garantáltan tejcukormentes, így tökéletes tejhelyettesítő lehet a tejérzékenységben (laktóz-intolerancia) szenvedők számára.

Omega-3 zsírsav:

Súlyos vérkeringési és szívpanaszok ellen nyújt védelmet.

Lecitin:

Serkenti az egész idegrendszer működését, és javítja a memóriát.

Szójalecitin:

A lecitin egy zsírtermészetű molekula, amelyet a szervezetünk is előállít, de tojássárgájában, len- és napraforgómagban, búza- és kukoricacsírában, lencsében és borsóban is előfordul. Legnagyobb mennyiségben a szójababban található, ezért belőle állítják elő a ma divatos étrend-kiegészítő kapszulát.

Hogy miért fogyasztják?

A szójakészítményeket gyártó vállalkozások szerint a lecitin csökkenti az ereket megbetegítő homocisztein mennyiségét, csökkenti a magas vérnyomást, gátolja az epekő kifejlődését, erősíti az idegrendszert (agyvédő vitaminként is hallhatunk róla), javítja a koncentráló képességet.

Másodlagos növényi hormonok

Az úgynevezett szaponin és a polifenol megerősíti az immunrendszert, csökkenti a koleszterinszintet, sőt, még a daganatos betegségek megelőzésére is használják.

Nyomelemek

A vas, cink, szelén, réz és a finorid nélkülözhetetlen a vér oxigénellátásához. Bőrünk ugyanis ezektől lesz ragyogóan szép és feszes.

Ásványi anyagok

A kálium és a magnézium jót tesz az izmoknak, idegeknek. Mindkét ásványi anyag segít megőrizni az alakunkat: a magnézium serkenti a zsírégetést, a kálium pedig víztelenít.

Ballasztanyagok

Hatásukra jóllakottnak érezzük magunkat. Minél többet fogyasztunk majd belőlük, annál később leszünk éhesek. Állandó lesz a vércukorszintünk, és stresszhelyzetben is biztosan megőrizzük majd teljesítőképességünket. A megemészthetetlen ballasztanyagok megkötik a bélben található káros anyagokat, és aztán el is szállítják őet.

Egészség

A szóját igazi csodaszernek tartják a koleszterinszintre kifejtett pozitív hatása, a változó kor panaszainak enyhítése és legfőképpen a jó közérzetre gyakorolt hatása miatt. Fontos szerepe van a csontritkulás megelőzésében és pozitívan hat a vérkeringésre is. A táplálkozástudomány és az orvostudomány évek óta intenzív munkával kutatja a szóját.